09 грудня 2025 року
«Він – немов ліванський кедр, що височіє над рідним краєм.
Налітають на нього ревучі вітри, шарпають зусібіч,
прагнуть скинути з вершин, але Він,
міцно прорісши корінням у кам’яний грунт,
що б там не було, тримається.
Не хоче Він проміняти своєї нагірної долі на долю лугової трави,
не бажає спокою у затишній долині»
Животенко-Піанків А. Педагогічно-просвітницька праця Бориса Грінченка.
Київ: Вид. центр «Просвіта», 1999. 176 с.
Саме такими словами 09 грудня 2025 року розпочалася наукова сесія історико-педагогічних студій, присвячена вшануванню 162-ї річниці від дня народження Бориса Грінченка. У засіданні взяли участь викладачі кафедри освітології та психолого-педагогічних наук і студенти першого (бакалаврського) рівня вищої освіти спеціальності А2 «Дошкільна освіта». Засідання наукової сесії проходило у формі освітньої вітальні «Борис Грінченко – вартовий рідного краю».
Під час зустрічі Ганна Іванівна Іванюк, доктор педагогічних наук, професор наголосила на тому, що постать Бориса Грінченка належить до тієї когорти українських громадських діячів і педагогів, які у складних умовах намагалися наближати освіту до потреб дитини, створювали умови, аби кожна дитина зростала в гуманному середовищі, була забезпечена необхідними засобами для навчання. Вивчення педагогічної спадщини Бориса Дмитровича переконує, що його ідеї не втратили значущості в соціальному, культурному, освітньому, державотворчому сенсах.
Важливими для розмислів стали ціннісні домінанти актуалізовані Валентиною Іванівною Дем’яненко, викладачем кафедри, з-поміж яких: доброчесність і добротворення, співпереживання, громадянська позиція, моральність.
Окреслені ідеї є важливими і нині у вихованні дитини (на всіх етапах її розвитку) і можуть бути використані під час організації освітньої взаємодії у закладі дошкільної освіти.
Зацікавленість у студентів викликала групова робота (педагогічний супровід здійснювала О. А. Венгловська, доцент кафедри); у перебігу освітньої взаємодії майбутні вихователі закладів дошкільної освіти студіювали твори для дітей, написані Борисом Грінченком, аналізували риси дитячого світу, які виокремлював педагог, визначали Грінченкові орієнтири, що є значущими для сучасного вихователя, обмінювалися ідеями про те, чому Борис Грінченко є «вартовим рідного краю». Результати групової роботи здобувачі вищої освіти презентували у формі колажів, малюнків, ментальних карт.
У перебігу наукової сесії майбутні вихователі закладів дошкільної освіти встановлювали суголосність цінностей дитинства з цінностями дошкільної освіти, що зазначені у Базовому компоненті дошкільної освіти, з-поміж яких – визнання самоцінності дошкільного дитинства, його потенціалу та особливої ролі в розвитку особистості, розвиток творчих задатків, здібностей, талантів дітей; повага до дитини, особливостей її розвитку та індивідуального досвіду; збереження традицій національного досвіду сімейного та суспільного виховання для збагачення культурного потенціалу взаємодії між поколіннями тощо.
Бажаємо майбутнім вихователям плекати та впроваджувати у власній практичній діяльності життєствердні ідеї Бориса Грінченка!
Модератори
Ганна ІВАНЮК, доктор педагогічних наук, професор, професор кафедри
Олена ВЕНГЛОВСЬКА, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
Валентина ДЕМ’ЯНЕНКО, викладач кафедри












