05 жовтня 2024 року
«Роки дитинства – це насамперед виховання серця»
(Василь Сухомлинський)
Постать Василя Сухомлинського безсумнівну належить до пантеону педагогів, які власну педагогічну діяльність розбудовували на ідеях людинознавства та педагогіки серця, що й нині є своєчасними для розбудови дошкільної та загальної середньої освіти. У цьому контексті теоретична та практична спадщина Василя Олександровича Сухомлинського становить невичерпне джерело віри в особистісні сили дитини, тлумачення гуманістичної місії педагога щодо ціннісної освіти дітей, партнерської взаємодії учасників освітнього процесу тощо. Провідні педагогічні ідеї Василя Сухомлинського стали предметом для обговорення під час засідання історико-педагогічних студій, що відбулися 05 жовтня 2024 року на базі Центру самопізнання та саморозвитку. Учасниками засідання стали студенти-студійці другого курсу спеціальності 012 Дошкільна освіта.
Під час дискусії майбутні вихователі ЗДО обґрунтовували особисті судження щодо адаптування педагогічних ідеї Василя Сухомлинського в освітньому середовищі закладу дошкільної освіти; суголосності вимог до педагога (на етапі професійної підготовки) – умінь розбудовувати освітній процес на діяльнісних, аксіологічних, антропологічних засадах, готовності надавати дитині та її батькам психоемоційну підтримку, здійснювати супровід дитини у набутті нею особистісного досвіду.
Практична компонента історико-педагогічних студій була спрямована на презентацію учасницями можливих шляхів та алгоритму впровадження в освітній процес ЗДО, затребуваних у дошкільній освіті, ідей педагога. Одним із таких важливих аспектів, що потребує вправляння, є формування здатності вихователів добирати та застосовувати під час організації різних форм освітньої взаємодії з дітьми дошкільного віку казок та оповідань Василя Сухомлинського. Зацікавленість у присутніх викликало завдання з написання сценарію буктрейлеру до збірок казок й оповідань Василя Сухомлинського «Квітка сонця», «Куди поспішали мурашки», «Я розповім вам казку». Під час його виконання майбутні вихователі акцентували увагу на потужному виховному (часом і терапевтичному) потенціалі творів педагога, їх важливості у формуванні особистості дитини, розвитку її емоційної, моральної етичної, пізнавальної сфери.
Під час рефлексії, що відбулася за допомогою вправи «Човник», студенти визначали рівень особистої готовності до моделювання освітнього процесу в закладах дошкільної освіти ґрунтуючись, на висвітлених вище педагогічних ідеях педагога. Результати рефлексії засвідчили готовність та вмотивованість майбутніх педагогів впроваджувати педагогічні ідеї Василя Сухомлинського в освітній процес ЗДО.
Науковий супровід засідання історико-педагогічних студій здійснено Ганною ІВАНЮК, доктором педагогічних наук, професором, професором кафедри освітології та психолого-педагогічних наук.
Модератори – викладачі кафедри освітології та психолого-педагогічних наук:
Олена ВЕНГЛОВСЬКА, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри
Валентина ДЕМ’ЯНЕНКО, викладач кафедри